Trening umiejętności społecznych wg Goldsteina
To trening grupowy, który wykorzystuje teorię poznawczego nauczania społecznego. Osoba uczestnicząca w treningu zdobywa daną umiejętność poprzez przeanalizowanie jej zasady i wykorzystanie wiedzy, którą dostarcza jej własne doświadczenie społeczne.
Ucząc się nowej umiejętności uczestnicy dowiadują się, jakie czynności są efektywne i pożądane w konkretnej sytuacji społecznej. Rozpisują daną umiejętność na konkretne kroki, które należy podjąć, a następnie praktycznie zastosowują określony schemat w rzeczywistych sytuacjach.
Dzięki precyzyjnym instrukcjom oraz scenkom z odgrywaniem roli uczestnicy mogą nabyć i utrwalić nowe umiejętności, z którymi dotychczas mieli trudność. Rolą prowadzących, a także innych członków grupy, jest modelowanie postawy i zachowania, które składają się na daną umiejętność. Grupa i instruktorzy dostarcza uczestnikom informacji zwrotnych dotyczących odbioru ich zachowania przez innych, dzięki czemu możliwa jest korekta zachowania.
Dokładne przeanalizowanie tych czynności, zachowań i postaw prowadzi do zredukowania trudnych emocji, niepewności lub lęku związanych z byciem w sytuacjach społecznych. Opanowanie umiejętności prowadzi do zmniejszenia napięcia oraz uzyskania lepszej samooceny, która rośnie w miarę nabywania nowych kompetencji i doświadczenia sukcesu.
Podstawowe umiejętności społeczne
Słuchanie
Mówienie dziękuję i używanie zwrotów grzecznościowych
Mówienie komplementów
Zaawansowane umiejętności społeczne
Proszenie o pomoc
Przepraszanie
Przyłączanie się do działań innych
Umiejętności radzenia sobie z uczuciami
Poznawanie swoich uczuć
Wyrażanie swoich uczuć
Rozumienie, co czują inni
Radzenie sobie z czyjąś złością
Radzenie sobie ze strachem
Alternatywne umiejętności wobec agresji
Pomaganie innym
Stosowanie samokontroli
Obrona swoich praw
Reagowanie na zaczepki
Unikanie bójek
Umiejętności radzenia sobie ze stresem
Zgłaszanie skargi
Radzenie sobie z pominięciem
Radzenie sobie z zakłopotaniem
Reagowanie na namawianie
Reagowanie na niepowodzenie
Radzenie sobie z presją grupy
Przygotowanie do trudnej rozmowy
Umiejętność planowania
Ustalanie przyczyny problemów
Szeregowanie problemów według ich ważności
Podejmowanie decyzji